Kontorsutrustning

Sponsrade länkar

Kontorsutrustning är ett samlingsbegrepp för mindre, varaktiga föremål som används på kontor, däribland häftapparater, pennhållare, pennvässare och pärmar.

Kontorsutrustning
Gaffelpärmar är kontorsutrustning, medan kopieringspapper klassas som förbruksmaterial.

Sponsrade länkar

Kontorsutrustning är mindre föremål som används i det vardagliga kontorsarbetet. Till kontorsutrustning hör t.ex. gaffelpärmar, brevvågar, häftapparater, hålslagarapparater, sedelräknare (används företrädesvis på bankkontor), postfack för kontorsmedarbetare, gem och pennor.

Kontorsutrustning sekundär ur designsynpunkt

Kontorsutrustning är mindre synlig än större föremål på kontoret, däribland möbler. Därför väljer många att prioritera bort dyr kontorsutrustning för att istället satsa på kontorsmöbler, som på alla sätt är mera varaktiga och i större omfattning sätter prägel på kontoret. Som besökare eller kontorsarbetare upplever man sällan att billig kontorsutrustning drar ner kontorets helhetsintryck. Den som däremot väljer både kontorsutrustning och möbler med största omsorg – t.ex. genom att matcha dem – ger kontoret ett propert och välordnat intryck. Men rent funktionellt fyller dyra designprodukter bara en estetisk funktion – och bör därför väljas bort till förmån för ergonomiska arbetsbord, kontorsstolar mm.

Kontorsutrustning och förbruksvaror

Man brukar vanligtvis skilja på kontorsutrustning och förbruksvaror såsom kopieringspapper, suddgummin, skrivarbläck, häftstift mm. Tänk således på att inte alla butiker med inriktning mot kontorsutrustning säljer förbruksvaror. Utan att göra reklam för någon specifik försäljare av kontorsutrustning rekommenderar vi varmt att kolla upp återförsäljarens produktutbud innan du besöker butiken.

Sponsrade länkar